Niveau |
Viden |
Færdigheder |
Kompetencer |
1 |
- Skal have grundlæggende viden inden for almene fag.
- Skal have grundlæggende forståelse af naturgivne, kulturelle, sociale og politiske forhold.
|
- Skal besidde grundlæggende sproglige, numeriske, praktiske og kreative færdigheder.
- Skal kunne anvende forskellige grundlæggende arbejdsmetoder.
- Skal kunne evaluere eget arbejde.
- Skal kunne præsentere resultaterne af eget arbejde.
|
- Skal kunne tage personlig stilling og handle i simple og overskuelige situationer.
- Skal kunne arbejde selvstændigt med på forhånd definerede problemstillinger.
- Skal have lyst til at lære og kunne indgå i delvist åbne læringssituationer under supervision.
|
2 |
- Skal have grundlæggende viden inden for almene fag eller på udvalgte områder inden for et erhvervs- eller fagområde.
- Skal have forståelse for arbejdsmarkedets grundlæggende vilkår og mekanismer.
|
- Skal kunne anvende grundlæggende metoder og redskaber til løsning af enkle opgaver under overholdelse af relevante forskrifter.
- Skal kunne korrigere for fejl eller afvigelser fra en plan eller standard.
- Skal kunne præsentere og diskutere resultaterne af eget arbejde.
|
- Skal kunne tage personlig stilling og handle i simple og overskuelige situationer.
- Skal kunne tage et vist ansvar for udviklingen af arbejdsformer og indgå i ukomplicerede gruppeprocesser.
- Skal kunne indgå i delvist åbne læringssituationer og søge vejledning og supervision.
|
3 |
- Skal have viden om basale metoder og normer inden for et erhvervs- eller fagområde.
- Skal have forståelse af egne indflydelsesmuligheder på arbejdsmarkedet og i samfundet.
|
- Skal kunne udføre praktiske arbejdsopgaver inden for faget/erhvervet.
- Skal kunne løse faglige problemer.
- Skal kunne søge og vurdere information med relevans for en praktisk arbejdsopgave indenfor et fag eller et erhverv.
- Skal kunne anvende faglig terminologi i kommunikationen med kolleger, medstuderende og brugere.
|
- Skal kunne tage ansvar for afgrænsede arbejdsprocesser.
- Skal kunne indgå i tværfagligt samarbejde inden for et erhvervs eller et fags praksis.
- Skal kunne indgå aktivt i læringssituationer inden for et erhvervs- eller fagområde.
|
4 |
- Skal have viden om begreber, principper og processer inden for et erhvervs- eller fagområdes praksis eller i almene fag.
- Skal have forståelse af sammenhænge mellem faglige problemer og samfundsmæssige/ internationale forhold.
|
- Skal kunne vælge og anvende relevante redskaber, metoder, teknikker og materialer indenfor et erhvervs- eller fagområde.
- Skal kunne identificere et praktisk og / eller teoretisk problem.
- Skal kunne vurdere kvaliteten af eget og andres arbejde i forhold til en given standard.
- Skal kunne anvende erhvervs- og fagområdets terminologi i kommunikationen med samarbejdspartnere og brugere.
|
- Skal kunne tage ansvar for arbejdsprocesser i normalt forudsigelige arbejds- eller studiesituationer.
- Skal kunne planlægge og tage ansvar for egne og fælles arbejdsprocesser og resultater.
- Skal kunne opsøge videreuddannelse og faglig udvikling i strukturerede læringsmiljøer.
|
5 |
- Skal have viden om praksis og anvendelse af metode og teori inden for et erhvervs- eller fagområde.
- Skal have forståelse af praksis og/eller de vigtigste anvendte teorier og metoder og kunne forstå erhvervets anvendelse af disse.
|
- Skal kunne anvende og kombinere et alsidigt sæt færdigheder, der knytter sig til fagområdets praksis og arbejdsprocesser.
- Skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger og justere arbejdsgange og arbejdsprocesser.
- Skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere.
|
- Skal kunne indgå i udviklingsorienterede og/eller tværfaglige arbejdsprocesser.
- Skal kunne varetage afgrænsede ledelses- og planlægningsfunktioner i relation til erhvervs- ogfagområdets praksis.
- Skal kunne identificere og udvikle egne muligheder for fortsat videreuddannelse i forskellige læringsmiljøer.
|
6 |
- Skal have viden om teori, metode og praksis inden for en profession eller et eller flere fagområder.
- Skal kunne forstå og reflektere over teorier, metode og praksis.
|
- Skal kunne anvende et eller flere fagområders metoder og redskaber samt kunne anvende færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for fagområdet/erne eller professionen.
- ·Skal kunne vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller.
- Skal kunne formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller til fagfæller og ikke-specialister eller samarbejdspartnere og brugere.
|
- Skal kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i studie- eller arbejdssammenhænge.
- Skal selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang.
- Skal kunne identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer.
|
7 |
- Skal inden for et eller flere fagområder have viden, som på udvalgte områder er baseret på højeste internationale forskning inden for et fagområde.
- Skal kunne forstå og på et videnskabeligt grundlag reflektere over fagområdets/ernes viden samt kunne identificere videnskabelige problemstillinger.
|
- Skal mestre fagområdets/ernes videnskabelige metoder og redskaber samt mestre generelle færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for fagområdet/erne.
- Skal kunne vurdere og vælge blandt fagområdet/ernes videnskabelige teorier, metoder, redskaber og generelle færdigheder samt på et videnskabeligt grundlag opstille nye analyse- og løsningsmodeller.
- Skal kunne formidle forskningsbaseret viden og diskutere professionelle og videnskabelige problemstillinger med både fagfæller og ikke-specialister.
|
- Skal kunne styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller.
- Skal selvstændigt kunne igangsætte og gennemføre fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig professionelt ansvar.
- Skal selvstændigt kunne tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering.
|
8 |
- Skal have viden på højeste internationale niveau inden for forskningsområdet.
- Skal have ydet et væsentligt bidrag til udvikling af ny viden og forståelse inden for forskningsområdet på baggrund af videnskabelige undersøgelser.
|
- Skal mestre de videnskabelige metoder og redskaber samt mestre øvrige færdigheder der knytter sig til forsknings- og udviklingsopgaver inden for området.
- Skal kunne analysere, evaluere og udvikle nye ideer herunder designe og udvikle nye teknikker og færdigheder inden for fagområdet.
- Skal kunne tage del i fagområdets internationale diskussioner og formidle videnskabelige resultater og fremskridt til et bredt publikum.
|
- Skal kunne tilrettelægge og gennemføre forsknings- og udviklingsopgaver i komplekse og uforudsigelige sammenhænge.
- Skal på egen hånd kunne igangsætte og indgå i nationalt og internationalt samarbejde om forskning og udvikling med videnskabelig integritet.
- Skal selvstændigt kunne igangsætte forsknings- og udviklingsprojekter og herigennem frembringe ny viden og nye færdigheder, som udvikler forskningsområdet.
|