AMU Læringsudbytte
  • Forside
  • MODOLÆR
  • Baggrunden for MODOLÆR
    • Læringsmål
    • Aktiviteter
    • Evaluering
  • Om siden
    • Sidens idé
    • Baggrund for siden
  • Search
  • Menu Menu

Sidens idé

Viden om læringsmål

Derfor bruger man læringsmål i undervisningen

  • Læringsmål understøtter kursistens mulighed for at indse undervisningens effekt og succes
  • Læringsmål skaber faglig samhørighed mellem kursist og underviser, i modsætning til den usynlige læreplan, hvor kun underviseren kender udgangen af kurset.
  • Læringsmål skaber fokus på det, vi er sammen om
  • Læringsmål åbner mulighed for kursistens medbestemmelse om fx indhold, metode, arbejdsform mv.
  • Læringsmål skaber opmærksomhed og refleksioner, for underviseren, over undervisningsmetoders brugbarhed såvel generelt som i forhold til den enkelte deltager.

Når du skal arbejde med læringsmål, kan du med fordel gå frem som beskrevet i det følgende:

Klare udmeldinger om læringsmål

Læringsmål er en kort betegnelse for resultatet af en uddannelses- og læreproces. Et sådant udbytte er beskrevet som slutmål på et AMU-bevis.

Læringsmål er med andre ord det, kursister forventes at vide og kunne, når de har fået deres AMU-bevis. Dette bevis er indplaceret på et niveau i kvalifikationsrammen. Den omfatter otte niveauer, hvor niveau 1 er det laveste niveau, og niveau 8 er det højeste niveau. Arbejdsmarkedsuddannelserne omfatter niveauerne 2, 3, 4 og 5.

Til hvert niveau er der tilknyttet en beskrivelse af, hvad man skal vide og kunne. Beskrivelsen omfatter de tre aspekter: viden, færdigheder og kompetencer.

Niveau Viden Færdigheder Kompetencer
1
  • Skal have grundlæggende viden inden for almene fag.
  • Skal have grundlæggende forståelse af naturgivne, kulturelle, sociale og politiske forhold.
  • Skal besidde grundlæggende sproglige, numeriske, praktiske og kreative færdigheder.
  • Skal kunne anvende forskellige grundlæggende arbejdsmetoder.
  • Skal kunne evaluere eget arbejde.
  • Skal kunne præsentere resultaterne af eget arbejde.
  • Skal kunne tage personlig stilling og handle i simple og overskuelige situationer.
  • Skal kunne arbejde selvstændigt med på forhånd definerede problemstillinger.
  • Skal have lyst til at lære og kunne indgå i delvist åbne læringssituationer under supervision.
2
  • Skal have grundlæggende viden inden for almene fag eller på udvalgte områder inden for et erhvervs- eller fagområde.
  • Skal have forståelse for arbejdsmarkedets grundlæggende vilkår og mekanismer.
  • Skal kunne anvende grundlæggende metoder og redskaber til løsning af enkle opgaver under overholdelse af relevante forskrifter.
  • Skal kunne korrigere for fejl eller afvigelser fra en plan eller standard.
  • Skal kunne præsentere og diskutere resultaterne af eget arbejde.
  • Skal kunne tage personlig stilling og handle i simple og overskuelige situationer.
  •  Skal kunne tage et vist ansvar for udviklingen af arbejdsformer og indgå i ukomplicerede gruppeprocesser.
  • Skal kunne indgå i delvist åbne læringssituationer og søge vejledning og supervision.
3
  • Skal have viden om basale metoder og normer inden for et erhvervs- eller fagområde.
  • Skal have forståelse af egne indflydelsesmuligheder på arbejdsmarkedet og i samfundet.
  • Skal kunne udføre praktiske arbejdsopgaver inden for faget/erhvervet.
  • Skal kunne løse faglige problemer.
  • Skal kunne søge og vurdere information med relevans for en praktisk arbejdsopgave indenfor et fag eller et erhverv.
  • Skal kunne anvende faglig terminologi i kommunikationen med kolleger, medstuderende og brugere.
  • Skal kunne tage ansvar for afgrænsede arbejdsprocesser.
  • Skal kunne indgå i tværfagligt samarbejde inden for et erhvervs eller et fags praksis.
  • Skal kunne indgå aktivt i læringssituationer inden for et erhvervs- eller fagområde.
4
  • Skal have viden om begreber, principper og processer inden for et erhvervs- eller fagområdes praksis eller i almene fag.
  • Skal have forståelse af sammenhænge mellem faglige problemer og samfundsmæssige/ internationale forhold.
  • Skal kunne vælge og anvende relevante redskaber, metoder, teknikker og materialer indenfor et erhvervs- eller fagområde.
  • Skal kunne identificere et praktisk og / eller teoretisk problem.
  • Skal kunne vurdere kvaliteten af eget og andres arbejde i forhold til en given standard.
  • Skal kunne anvende erhvervs- og fagområdets terminologi i kommunikationen med samarbejdspartnere og brugere.
  • Skal kunne tage ansvar for arbejdsprocesser i normalt forudsigelige arbejds- eller studiesituationer.
  • Skal kunne planlægge og tage ansvar for egne og fælles arbejdsprocesser og resultater.
  • Skal kunne opsøge videreuddannelse og faglig udvikling i strukturerede læringsmiljøer.
5
  • Skal have viden om praksis og anvendelse af metode og teori inden for et erhvervs- eller fagområde.
  • Skal have forståelse af praksis og/eller de vigtigste anvendte teorier og metoder og kunne forstå erhvervets anvendelse af disse.
  • Skal kunne anvende og kombinere et alsidigt sæt færdigheder, der knytter sig til fagområdets praksis og arbejdsprocesser.
  • Skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger og justere arbejdsgange og arbejdsprocesser.
  • Skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere.
  • Skal kunne indgå i udviklingsorienterede og/eller tværfaglige arbejdsprocesser.
  • Skal kunne varetage afgrænsede ledelses- og planlægningsfunktioner i relation til erhvervs- ogfagområdets praksis.
  • Skal kunne identificere og udvikle egne muligheder for fortsat videreuddannelse i forskellige læringsmiljøer.
6
  • Skal have viden om teori, metode og praksis inden for en profession eller et eller flere fagområder.
  • Skal kunne forstå og reflektere over teorier, metode og praksis.
  •  Skal kunne anvende et eller flere fagområders metoder og redskaber samt kunne anvende færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for fagområdet/erne eller professionen.
  • ·Skal kunne vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller.
  • Skal kunne formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller til fagfæller og ikke-specialister eller samarbejdspartnere og brugere.
  • Skal kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i studie- eller arbejdssammenhænge.
  • Skal selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang.
  • Skal kunne identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer.
7
  • Skal inden for et eller flere fagområder have viden, som på udvalgte områder er baseret på højeste internationale forskning inden for et fagområde.
  • Skal kunne forstå og på et videnskabeligt grundlag reflektere over fagområdets/ernes viden samt kunne identificere videnskabelige problemstillinger.
  • Skal mestre fagområdets/ernes videnskabelige metoder og redskaber samt mestre generelle færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for fagområdet/erne.
  • Skal kunne vurdere og vælge blandt fagområdet/ernes videnskabelige teorier, metoder, redskaber og generelle færdigheder samt på et videnskabeligt grundlag opstille nye analyse- og løsningsmodeller.
  • Skal kunne formidle forskningsbaseret viden og diskutere professionelle og videnskabelige problemstillinger med både fagfæller og ikke-specialister.
  • Skal kunne styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller.
  • Skal selvstændigt kunne igangsætte og gennemføre fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig professionelt ansvar.
  • Skal selvstændigt kunne tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering.
8
  • Skal have viden på højeste internationale niveau inden for forskningsområdet.
  • Skal have ydet et væsentligt bidrag til udvikling af ny viden og forståelse inden for forskningsområdet på baggrund af videnskabelige undersøgelser.
  • Skal mestre de videnskabelige metoder og redskaber samt mestre øvrige færdigheder der knytter sig til forsknings- og udviklingsopgaver inden for området.
  • Skal kunne analysere, evaluere og udvikle nye ideer herunder designe og udvikle nye teknikker og færdigheder inden for fagområdet.
  • Skal kunne tage del i fagområdets internationale diskussioner og formidle videnskabelige resultater og fremskridt til et bredt publikum.
  • Skal kunne tilrettelægge og gennemføre forsknings- og udviklingsopgaver i komplekse og uforudsigelige sammenhænge.
  • Skal på egen hånd kunne igangsætte og indgå i nationalt og internationalt samarbejde om forskning og udvikling med videnskabelig integritet.
  • Skal selvstændigt kunne igangsætte forsknings- og udviklingsprojekter og herigennem frembringe ny viden og nye færdigheder, som udvikler forskningsområdet.

Kilde: Undervisningsministeriet (2010). Vejledning til indplacering af AMU-beviser i den danske kvalifikationsramme for livslang læring. København: Undervisningsministeriet. Afdeling for erhvervsrettet voksenuddannelse. S. 5.

Arbejde med kvalifikationsrammen i sammenhæng med læringsmål, kan illustreres ved hjælp af et eksempel på et kursus, som er indplaceret på niveau 3 i kvalifikationsrammen. Her fremgår det at:

Efter et kursus på dette niveau forventes kursisterne bl.a. at have viden om basale metoder og kunne udføre praktiske arbejdsopgaver og løse faglige problemer. Desuden forventes de at kunne søge og vurdere information med relevans for en praktisk arbejdsopgave inden for et fag/erhverv. Sidst, men ikke mindst forventes det at kunne anvende relevant, faglig terminologi.

Med udgangspunkt i kursusbeskrivelsen og slutmålet skal du derfor finde svar på følgende fem spørgsmål:

  1. Hvilken form for viden (forventes kursisterne at udvikle under kurset)?
  2. Hvilken faglig information (forventes de at kunne at søge og anvende efter kurset)?
  3. Hvilke faglige termer (forventes de at kunne forstå og anvende efter kurset)?
  4. Hvilken praktiske opgaver (forventes de at kunne løse efter kurset)?
  5. Hvilke faglige problemer (forventes de at kunne løse efter kurset)?

Korte svar på disse spørgsmål, som er formuleret i et enkelt sprog, er det denne model handler om.

Arbejdet med modellen støtter dig i dine overvejelser, valg og handlinger når du planlægger din undervisning.

  • Om siden
  • Sidens idé
  • Baggrund for siden
© Copyright - eVidencenter.dk - powered by Enfold WordPress Theme
Scroll to top
Vi passer på dine data
Vi indsamler oplysninger om dine besøg på siden ved hjælp af cookies. Vi bruger cookies til at optimere sidens drift, samt statistisk information til internt brug. Du har mulighed for at fravælge statistiske cookies, men ikke nødvendige cookies, som er grundlag for sidens drift og funktioner.

Vi bruger egne cookies og cookies fra tredjepart, herunder Google Analytics. Tredjepart kan anvende cookiedata til målrettet markedsføring på egne og andres platforme. Du kan til- og fravælge cookies herunder og altid se og ændre dine indstillinger i cookiepolitikken.

Se hvordan vi behandler personoplysninger i privatpolitikken.
Tillad alleTillad udvalgteAfvis
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

Dette website benytter cookies for at forbedre din brugeroplevelse, imens du benytter sitet. Nogle af disse cookies er nødvendige (Necessary cookies) for at det hele overhovedet virker, og de gemmes derfor automatisk på din computer. Andre cookies (Non-necessary cookies) kommer fra Google Analytics, som hjælper os med at analysere hvordan brugerne benytter websitet. Disse cookies gemmes kun på din computer, hvis du godkender dem.
Nødvendige
Always Enabled
Nødvendige cookies er tekniske cookies. Hjemmesiden kan ikke fungere ordentligt uden disse cookies.
Statistik
Indsamler og rapporterer oplysninger om brug af hjemmesiden til internt brug.
CookieTypeDurationDescription
Statistik
.
Markedsføring
Vi viser ikke kommercielle annoncer, men tredjepart (fx sociale medier) kan anvende cookies til målrettet markedsføring på egne og andres platforme.
CookieTypeDurationDescription
Statistik
SAVE & ACCEPT