Planlæg kursets aktiviteter
Kursets aktiviteter kommer fra læringsmålene:
Fx: Kursisterne kan anvende relevante Lean værktøjer til produktionsoptimering.
Taksonomien læses ud af målet:
”…kan anvende” svarer til Blooms tredje trin og flertals brugen i teksten,
”..værktøjer..” viser at vi er på niveau 3 i SOLO taksonomien (det flerstrengede).
Arbejdsformen skal understøtte målet (at kursisten kan anvende relevante værktøjer). Det vil være naturligt, at lade kursisterne arbejde problembaseret og evt. i gruppe, men der er også mange andre arbejdsformer, der kan lede frem til målet.
I eksemplet har vi valgt arbejdsformen:
Gruppearbejde med fokus på at vælge og anvende LEAN værktøjer i bestemte sammenhænge.
Udtryksformen kan igen være flere forskellige.
I eksemplet har vi valgt:
Efterfølgende beskrives og argumenteres valget af LEAN værktøjet gennem et præsentationsværktøj,
fordi ”præsentation” er en udtryksform, der ligger naturligt i forlængelse af et problembaseret gruppearbejde,
og fordi det vil give underviseren mulighed for fx at iagttage:
- hvad der sker i grupperne (er alle med)
- om gruppen selv gå i gang (er fagligheden på plads)
- om gruppen kan selv fortsætte efter evt. støtte (gruppen arbejder selvstændigt med støtte)
- om gruppen opstiller relevante løsninger.
- om gruppen arbejder med mange værktøjer og i en meningsfuld sammenhæng,
Hvilket alt er tegn på læring i forhold til læringsmålene.
Du kan bruge skemaet til at beskrive de aktiviteter, der knytter sig til de læringsmål der er i dit kursus.