Læringsmål
Læringsmål er ganske enkelt beskrivelser af det, kursisten forventes at være i stand til at demonstrere af viden, færdigheder eller kompetencer efter at have deltaget i undervisningen. Læringsmål er altså det, der er målet, at kursisten lærer.
Et godt læringsmål er
- skrevet i et sprog, som målgruppen forstår.
- Læringsmålet skal også gerne være så konkret, at det knytter sig til et fagligt indhold, fx et emne.
- Sidst, men ikke mindst, bør et læringsmål også være præcist, og det betyder, at målet tydeliggør kompleksiteten af den viden og de færdigheder, målet omhandler.
Hvis målet handler om regneark, er det fx mere kompliceret at kunne anvende et regneark til at lave beregninger med pivot end at kunne skelne mellem regnearkets elementer som rækker, kolonner og tabeller. Som regel kan taksonomier som Blooms Taxonomy og SOLO anvendes til at bestemme de enkelte måls kompleksitets grad.
Fag–nummererede AMU-kurser er altid beskrevet med et mål. Et første skridt i at arbejde med MODOLÆR kan være at bryde AMU-målet ned i læringsmål, der opfylder ovenstående punkter, og som samtidig dækker over den måde, kurset helt konkret udmøntes i række aktiviteter.
Det kan være en god hjælp at kategorisere læringsmålene i emner under AMU-målet. Samtidig giver det et godt overblik, hvis hvert læringsmål placeres på et taksonomisk niveau. MODOLÆRs processkema er udviklet til at nedbryde AMU-målet på denne måde.
Kilder
Brønd, Kirsten Frølich (red.) (2016). Læringsmål og taksonomiske redskaber. Nota.
Anderson, Lorin m.fl. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. Longman.
Biggs, John B. og Kevin F. Collins (1982). Evaluating the Quality of Learning: the SOLO taxonomy (structure of the observed learning outcome). Academic Press.
Nielsen, Bodil (2015). Styr på mål. Hans Reitzel.