Aktiviteter
Aktiviteter (og beskrivelserne heraf) er ganske enkelt det, underviseren og/eller kursisterne gør – alene eller i fællesskab, med henblik på, at kursisten når læringsmålet. Kursets aktiviteter udspringer af selve læringsmålet, der giver en idé om hvilke aktiviteter, der kan bruges for at støtte kursisterne i at nå målet.
For at fastholde fokus på at dokumentere kursistens læringsudbytte, lægger MODOLÆR op til, at aktiviteter beskrives i to sammenhængende aspekter:
- Aktivitetens arbejdsform, der beskrives som gængse handlinger i praktiske vendinger såsom gruppearbejde, oplæg, refleksionsøvelse, præsentation o.lign.
Profilen af kursusaktiviteternes samlede arbejdsformer vil typisk matche underviserens pædagogiske ambition, der fx kan vægte sociale læringsformer, aktiv læring eller læring gennem praksis. - Aktivitetens udtryksform, der beskrives som den måde, hvorpå kursisten i løbet af eller som resultat af aktiviteten viser sin viden, færdigheder eller kompetencer. Overordnet set kan udtryksformer være:
- Det, kursisten kan kommunikere (evt. i samarbejde med andre): Dialog og samtale, hvor underviseren både kan lytte på afstand eller spørge uddybende for at undersøge, hvor kursisten befinder sig ift. målet
- Det, kursisten i praksis kan demonstrere (evt. i samarbejde med andre): Demonstration af viden og færdigheder, som underviseren kan iagttage, eller som kursistens selv kan fortælle om.
- De produkter, kursisten kan skabe (evt. i samarbejde med andre): Konkrete produkter, hvor underviseren kan analysere processen og/eller selve produktet
At arbejde med MODOLÆR betyder, at kursets aktiviteter tilrettelægges med et særligt fokus på, at aktiviteterne gøres håndgribelige for sideløbende og afsluttende dokumentation. For rent faktisk at kunne dokumentere et læringsudbytte, er det nødvendigt at læreprocessen fra start til slut er planlagt med øje for denne dokumentation; dels for at dokumentationen er præcis, og dels for at dokumentationen opleves som meningsfuld og givende uden at blive en hindring i læreprocessen.
Det kan være en god hjælp at kigge på de aktiviteter, der på tidligere gennemførte kurser var succesfulde (fordi arbejdsformen passede til målgruppen og målene med kurset) og analysere: hvordan kan aktiviteten tilpasses, så udbyttet af aktiviteten gøres håndgribeligt? Er det et spørgsmål om at tilføje et værktøj, som kursisten kan skrive i eller optage med? Handler det om at organisere gruppearbejde med forudbestemte roller, hvoraf en eller flere har til opgave at fastholde arbejdet gennem film, svarark eller fremlæggelse?
Ofte er det disse små justeringer, der gør forskellen for dokumentation af læringsudbytte.